fredag 14. mai 2010

Oppskrift på knallgodt focacciabrød

Det er flere som har spurt meg om oppskriften på dette, så jeg poster den her jeg ;O)

Deigen:
1,5 l hvetemel
1 pk tørrgjær
7,5 dl lunkent vann
0,5 ts salt
1 ts sukker
3 ss olivenolje (jeg bruker raps-/solsikkeolje, og det funker det også)
(Jeg pleier å ha litt av urtene i deigen også ;O))

Oppå:
Soltørkede tomater, hakket
Maldonsalt
Olivenolje
Timian
Rosmarin
(eventuelt feta og oliven inni)

Fremgangsmåte:
Bland mel, gjær, sukker salt og vann i en kjøkkenmaskin/foodprosessor. Kjør til en jevn, tykk deig.
Tilsett olivenolje og kjør bare ett par omdreininger så oljen legger seg på utsiden.
Hev ca 30 min.
Hell (deigen er forholdsvis flytende) i en smurt langpanne.
Stikk nedi og ha oppå det man ønsker, bruk hendene og klapp oppå slik at man lager mange små groper.
Etterhev ca 10 min.

Stekes på 180* i 25 minutter.

(Dersom det serveres senere, gi det noen minutter svak oppvarming før servering)


6 kommentarer:

  1. Nam :-P Kan leveres i åsenstubben 1:-D Sko hatt en scrappekveld snart om du ikje har det alt for travelt...?

    SvarSlett
  2. Ja, det sko me hatt *jupp* Helgene framøve e fullbooka, men e stort sett ledig i ukedagene ;O)

    SvarSlett
  3. Planer på onsdagskvelden?:-) Har faktisk FRAMKALT bilder denne gangen...:-P

    SvarSlett
  4. Fantastisk!! Ja, eg e ledig onsdag, Frode ska på dugnad i bhg ;O)

    SvarSlett
  5. Fine:-D Ska eg komma bort øve i kvart øve 7 tiå? Husk å hiv meg hjem så du klare å stå opp te jobb:-P

    SvarSlett